I helga har Soknedal Bakeri og Konditori premiere på den splitter nye, knallgule matvogna si. På lørdag kan du finne Baker Street Food på Bør's Maked.
Historien om hvordan Baker Street Food og den gule bakerbula kom til Soknedalen handler tilsynelatende om tilfeldigheter. Men sånn egentlig, handler den om Stig Magne Torve og hans evne til se, og gripe de sjansene som har kommet på veien. Dette er historien, vi starter på 90-tallet:
Stig Magne Torve hadde gått handel og kontor, og jobbet nå i Trondheim og solgte forsikring. Han kjørte fra hus til hus og presenterte et godt innøvd manus. En dag, på tur opp Okstadbakkene, røk girkassa. Hva gjorde han nå? Uten bilen, ble ikke provisjonssalg så gunstig.
Han hadde hørt nyss i at Lium Bakeri i hjembygda Soknedalen trengte folk. Han hadde egentlig aldri tenkt så mye på denne bransjen før, men nå ringte han og spurte om de hadde jobb til han. Det hadde de, Stig Magne startet som lærling. Her lærte han seg å arbeide, fikk se verdien av oppmøte, tid og ansvar.
- Jeg ble faglært som konditor, så baker.
- Etter et år i militæret i 1994, ville jeg lære mer og få mer erfaring. Jeg har hatt mange jobber.
Stig Magne ser i taket mens han teller på fingrene og ramser opp noen.
- Melhus Bakeri, så et år som baker på Gran Canaria. Den muligheten fikk jeg på en torsdag, baggen pakket jeg på fredag. Så dukket det opp en salgsjobb i Norgesmøllene (det som i dag er Møllerens), de var ute etter en fagperson som skulle prøvebake for å vise råvarekvaliteten. Det var perfekt for meg, jeg kunne selge og jeg kunne bake. Jeg fikk jobben. Jeg har jobbet på gulvet, som leder, med råvarer og produktutvikling. Så da jeg fikk familie var tiden inne for å lande litt.
Da Lium bakeri i Soknedalen la ned drifta i 2007 teamet han opp med tidligere kollegaene Anne Margrete Sveian og Solfrid Buskland. De bestemte seg for å ta med seg det som var bra fra Lium og sette sitt preg på det gjennom å videreutvikle konseptet med det de hadde trua på.
- Det har vi gjort i 15 år nå og vokst jevnt og trutt. I dag har Soknedal Bakeri og Konditori fem utsalg.
- Opp gjennom åra har vi vært på mange messer og martnaer. Det er det vi liker best, når det yrer av liv og vi kommer tett på kundene. Får å gjøre mer av det, har vi lenge hatt en drøm om et mobilt utsalg.
På menymessen på Lillestrøm 7. mars i 2020, fant Stig Magne vogna han ønsket seg. Så kom Korona.
Mens Norge var nedstengt begynte de å jobbe med Streetfoodkonseptet, organisasjonsstruktur, salg, ledelse og økonomi. Og snart var Baker Street Food varemerkebeskyttet. Under veis har de hatt gode støttespillere i Proneo gjennom Framprosjektet og Spir.
Spir har støttet prosjektet, som en del av konseptutviklingen. I tillegg har de mottatt støtte fra konsesjonsavgiftsfondet til selve vogna.
- Vi dro på studietur til London der vi høytidelig dokumenterte Baker Street og besøkte Borrough Market, ett av de eldste matmarkedene i Europa med 1000 år gammel historie. Det var helt rått, og det som var slående var at bodene på matmarkedene var så enkle som de kan være. Det er produktene og kvaliteten som selger, man trenger ikke så mye fansy stæsj, maten er viktigst.
Vogna er skreddersydd i en fabrikk i Polen som har spesialisert seg på to ting. Stadionskjermer og food trailers. Vi har jobbet med prosjektets i tre år nå, forventningene er ganske store og vi har hørt folk si "Når kommer denne vogna?". I helga skal vi ha lokal premiere på Børs Marked på Presteigen.
- Under bygginga hadde leverandøren behov for norsk el-materiell. Vi sendte Norske sikringer i posten, de forsvant. Vi løste det med å kjøpte det på nytt, denne gangen tok jeg ikke sjansen på å sende det i posten, så jeg pakket kofferten og dro til Polen. Dagen etter kom den opprinnelige pakken fram.
Vi ønsker at så mange som mulig får glede av det vi har utvikla, og jobber nå for at andre matentusiaster kan leie mobile utsalg under vårt konsept. Sikringene Står uansett på lager i Polen og venter på bestilling på vogn nummer to.